rakan2 blog

klik-klik lah yea!!!!

Friday, December 31, 2010

Selamat datang 2011!!! Jom Makan Kek Suji

Salam bersiaran dan selamat tahun baru 2011 buat semua teman2 bloger...moga tahun ini kita semua semakin baik dan maju jaya dari tahun yang sudah. Bila tahun baru, syukur alhamdulillah, usiaku pun bertambah satu angka lagi...tahun ni last ada nombor 3.. kat depan tu...next year sudah tukar lahhh... Moga kau kuatkanlah keimanan dan ketakwaan ku Ya Allah. Tahun ini lebih baik dari tahun2 yang lalu..Hari ni tekak rasa teringin makan kek suji/somalina, kalau ikut bujang kecik si Thaqif, dia nak kek coklat ngan ganache n krim lagi... aaahhh malas nak layan.. so layan tekak sendiri hehe...
Tapi tengahari tadi, bila kek ni kuar dari oven, kami sekeluarga tak sabar nak ngappp..coz bau harumnya mengancam selera..snap pics lebih kurang je, pastu semua makan lepas sepotong, sepotong lagi, Thaqif pun suka, taklah asyik nak kek coklat je... habis separuh loyang kek tu kami sekeluarga kerjakan, buruk makan tul kan kihkihkih..
Tapi memang sedap, kalau tak caya cubalah buat..resipi cnp dari rumah anak buahku Dr Ina Harlina, dia pulak copy dari Cik Mat Gebu..thanks semua yg sudi kongsi resipi best nih..

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 g mentega berkualiti tinggi- kita guna golden churn
170 g gula halus

2 camca besar madu

4 biji telur gred A

100 ml susu segar

2 camca teh esen vanilla

170 g tepung gandum

1 camca teh baking powder

100 g semolina @ suji

Secubit garam



CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tepung gandum digaul bersama baking powder dan diayak, kemudian campurkan semolina@suji dan garam, gaul rata. Telur, susu dan esen vanilla disatukan dan kocok hingga semua sebati. Ketepikan.
  2. Putar mentega, gula halus dan madu hingga kembang. Masukkan bancuhan telur + susu + esen vanilla tadi sedikit demi sedikit sambil terus memutar hingga putih dan gebu.
  3. Pada kelajuan perlahan, masukkab tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata dan masukkan ke dalam tin kek yang telah disapu dengan mentega dan dialas dasar tin dengan kertas minyak.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 45 minit atau hingga masak. Sejukkan kek atas jaringan sepenuhnya sebelum dipotong.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails