rakan2 blog

klik-klik lah yea!!!!

Tuesday, October 4, 2011

Puding Roti Tembam

 Selamat bertemu lagi, n3 hari ni puding roti yang akak buat, resepi copy dari umah anak buah ku Dr Inahar lah sape lagi kan... tq Ina, Ucu copy resepi kat sini pulak yea..

 RESEPI BREAD & BUTTER PUDDING

BAHAN2 NYA:

10 keping roti gardenia
500 ml susu uht@ fresh milk
300 ml whip@fresh cream - klu xde cream pn xpe ganti dgn susu tp rasanya ttp sedap..
5 biji telur
100 gm gula castor
30 gm gula castor (utk ditabur atas puding just before bakar)
50 gm raisins
sedikit potongan nenas tin (boleh gak ganti dgn lychee,epal hijau @ buah2an lain yg disukai)
butter (untuk disapu pd setiap keping roti)
esen vanilla

Telur dan gula di pukul hingga gula hancur. then add milk, cream and esen vanilla dan pukul sebati.
susun roti yg telah disapu mentega dan dipotong kecil ke dlm loyang pembakar.sambil ditabur kismis dan potongan nenas diantara lapisan roti dan lapisan atas sekali.then tuangkan bancuhan susu tadi. Lastly taburkan gula castor diatas roti tadi sebelum dibakar supaya nanti ia akan caremelised on top of the pudding.(memberi bau yg lebih wangi lagi!)
bakar didalam preheated oven @ 180 c secara water bath(letak loyang atas dulang berisi air utk memastikan kelembapan pudding itu) selama 40-45 minit.(ikut oven masing2)




3 comments:

  1. hahaha..mmg tembam betui la ucu..sure kenyang mamam kan!! lg sedap dimakan ngan fruit cocktail..perghhh!!

    ReplyDelete
  2. kak sam, tq...

    inahar...hehe memang kenyang, tak de fruit cocktail pun dah sedap... lain kali kena buat lagi..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails