rakan2 blog

klik-klik lah yea!!!!

Saturday, March 24, 2012

Kek Padang Bola guna Resepi Red Velvet

 Assalammualaikum dan selamat malam... semalam atas request dari Thaqif & Mira anak buah akak.. nak sangat kek padang bola...eemmm dah lah ada order lain... tapi merajinkan diri jugak membuat kek hijau ni... akak buatkan kek red velvet...sedap sikit kan... resepi dari Nina Suria mcm biasalah yea... resepi pernah akak letak kat N3 yg lepas...dan harini akak cnp lagi... Tapi kek padang bola ni tak lawalah mcm pakar mendeco lain buat, asalkan anak2 suka lepas jugak hajat mereka kan...
 RED VELVET CAKE
Sumber 1: Nina Suria@Mon
Sumber 2: Kzai@Teratakimpian

5 biji telur gred B
250 gram mentega beku tanpa garam
*3 cawan tepung naik sendiri
*3 sudu makan koko Vochelle
2 cawan gula kastor
4 sudu makan pewarna Red Bright - akak guna 2 sudu besar je- 
1 cawan buttermilk - kalau xde buttermilk blh tgk resipi kt bwh
1 sudu teh garam- 
1 sudu makan bicarbonate of soda (baking powder pun ok) - 
1 sudu makan cuka makan


CARA-CARA:
1. Panaskan ketuhar 180 degree celcius.
2. Ayakkan bahan kering (*) menjadi satu bahagian ke dalam sebiji mangkuk. Ketepikan.
3. Pukul mentega dan gula di dalam mangkuk pengadun kek elektrik hingga sebati.
4. Masukkan telur sebiji demi sebiji, perlahan-lahan.
5. dalam mangkuk buttermilk campurkan pewarna merah dan kacau sebati.
5. Masukkan tepung dan buttermilk, berselang-seli hingga habis. Masukkan garam. Pukul hingga kembang dan ringan. Matikan mesin pengadun.
6. Larutkan bicarbonate of soda/baking powder dan cuka kemudian tuangkan kedalan adunan kek. Kaup dan balik-balikkan hingga sebati.
7. Tuang adunan ke dalam dulang pembakar dan bakar hingga kek masak.

NOTA: Gunakan dua biji dulang pembakar bulat bersaiz 8". Sejukkan kek kemudian barulah dipotong dua untuk mendapat empat lapisan.- akak buat dua lapisan je

FILLING:
500gram blueberry filling - akak x letak, tapi tukar ngan fruit cocktail +whipp cream

KRIM:
500 gram krim keju tatura
1 cawan krim putar- akak letak 1 1/2 cawan
akak tambah sedikit gula icing
Pukul krim keju hingga lembut kemudian masukkan krim putar sedikit demi sedikit hingga habis dan krim menjadi kental dan gebu (speed mixer - medium).
*Campur sedikit butter(agak2) dan putar bersama bahan diatas supaya frosting agak keras dan mudah dibentuk

NOTA:
Buttermilk - 1 cawan susu segar + 1 sudu makan cuka makan atau jus lemon dan biarkan selama 10 minit sebelum digunakan. 
 
 Jom layan pic bebudak ni... Siti Shamiera Farain yg cumeelll



Inilah rupa Red Velvet nya...jap je habis...2kg gak kek ni hehe...

1 comment:

  1. Walau pun pd kaksu tak cantik, anak 2 suka itu lebih penting..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails