rakan2 blog

klik-klik lah yea!!!!

Monday, July 2, 2012

Resepi Tiramisu

 Assalammualaikum dan salam sayang semua... atas permintaan rakan2 n adik2 yang nak menerai wat tiramisu versi KakSu.. nilah resepinya yea... selamat mencuba..
 Resepi Simple Tiramisu Cake
Bahan-bahan 
  • 150g tepong super fine
  • 150g gula kastor
  • 5 biji telor A
  • satu sudu besar ovalette
  • 80ml jus oren (Su ganti 2 sudu teh serbuk nescafe)
  • 80ml minyak / mentega cair
  • 1 sudu teh parutan kulit lemon(x letak pun)
  • 1 sudu teh serbuk penaik
  • sedikit pewarna kuning - optional
Cara-cara 
  1. satukan gula, ovalette, tepong, serbuk penaik dan telor dalam mangkuk adunan. pukul hingga pekat dan gebu selama 5 minit dengan kelajuan tinggi.( tapi nie terletak kepada kelajuan pengadun)
  2. perlahankan kelajuan dan masukkan jus oren,parutan kulit oren dan sedikit pewarna kuning...pukul lagi dengan kelajuan tinggi selama minit atau sehingga aduan kek benar2 ringan.
  3. tuangkan minyak/ mentega cair kedalam adunan dan gaul dengan senduk sehingga sebati.
  4. sediakan tin pembakar bulat atau 4segi ukuran 8icni, griskan dasarnya dan lapik kertas serap minyak. tuangkan adunan dan bakar selama 45minit atau hingga masak pada suhu 150 - 180darjah celcius(oven Su 140 drjh cel)
  5. bila dah masak keluarkan dari oven dan telangkupkan kat atas redai kek...lebih kurang 5 minit...bagi mengelakkan kek kita kempis

  1. Cream tuk kek

    • 1 biji sponge kek ( resepi kat atas tulah)
    • 250ml whipping cream
    • 200ml cream cheese
    • 1/2 cawan gula halus
    • 1 cawan air panas (nak bancuh nescafe)
    • 1 sudu makan serbuk nescaf

    Cara-cara

  2. Bancuhkan nescafe dengan satu cawan air panas tadi
  3. Satukan gula, cheese dan cream
  4. Pukul adunan tadi sampai kembang dan gebu
  5. Potong kek pada 2 bahagian
  6. Tuangkan bancuhan nescafe ke atas kek
  7. then sapukan adunan cream+cheese tadi atas kek
  8. Susun lagi bahagian yang selebihnya sapukan nescafe n baki cream cheese td.
  9. kemudian tutup dengan cling film dan simpan dalam fridge sebentar...
  10. Hiaskan suka hati... selamat mencuba..


3 comments:

  1. Salam Su ...
    walaupun berniaga kek2 Su tak lokek berkongsi resipi.. semoga allah swt balas budi baik Su insyallah amin!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam mama... su sekadar kongsi apa yg tau je... ilmu ni pun dapat dari kawan2 kat sini jugak..

      Delete
  2. salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
    Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
    ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails