rakan2 blog

klik-klik lah yea!!!!

Thursday, March 24, 2011

Biskut Raya??? Biskut Coklat Chip Rangup!!!

Assalammualaikum.... jumpa lagi.. moga sihat semuanya.. bila dah naik sekolah ni...bermulalah semula rutin harian kan... mesti sibuk memanjang...
Hari ni, merajinkan diri membuat cip coklat, ada member order so rajinlah kihkih... buat lebih sikit tuk makan2 sendiri jugak... maklum jelah biskut rangup ni memang fevret anak2... Dah macam nak raya lah pulak hehe...
Resepi Su amik dari Fotopages Kak Hanieliza yang tersohor tu.... terima kasih kak sudi kongsi resepi yang sedap sangat ni.... mintak izin cnp kat sini pulak tuk rujukan sendiri...

BISKUT COKLAT CIPS RANGUP

Bahan A

125 g butter
125 g majerin
1 sudu besar shortening
160 g gula halus
1 biji kuning telur
1 s/k esen vanilla

Bahan B [gaul rata]
230 g tepung gandum]
20 g serbuk koko ] ayakkan
100 g coklat cips
50 g white coklat cips [boleh gantikan dgn coklat rice]
50 g badam cincang [roasted]
50 g nestum

Cara
1. Gaulkan butter, majerin, shortening dan gula sehingga sebati.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanila. Kacau rata.
3. Masukkan bahan B perlahan dan kacaukan dengan senduk kayu.
4. Sudukan adunan kecil2 [besar guli] dalam loyang.
5. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan suhu 180'C selama 25 minit atau sehingga masak.
6. Sejukkan dan simpan dalam balang kedap udara

3 comments:

  1. salam su...kenapa guna marjerin separuh..butter separuh.(125gm) kenapa tak butter 250gm sekali...?

    ReplyDelete
  2. su ikut resepi asal... kalau nak ubah guna butter semua pun boleh, lagipun su buat bisnes untung sikit hehe...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails