rakan2 blog

klik-klik lah yea!!!!

Monday, April 16, 2012

Nasi Ayam Penyet TQ Sari Yusa

 Assalammualaikum dan selamat petang semua... lepas makan ni mata rasa kuyuu je... sebelum lena baik ngupdate blog hehe... pepagi tadi selongkar dapur Sariyusa - ALAM SARI tujuannya mencari resepi nasi ayam penyet...bila dah dapat terus balik ke dapur sendirilah... dan memulakan operasi masak memasak... tapi terganggu jap dek letrik mati tiba2 sib baik sejam je...deorang potong dahan pokok rupanya... kalau lama tak masaklah nasi... maklum masak mesti nak guna rice cooker je hehe senang kerja..
Dah lah membebel pulak akak ni... jom tgok resepi ayam dan sambal maid MIL Sari Yusa ni...memang enak bangett... akak mintak izin cnp kat sini yea Sari tq...

Ayam Penyet
(untuk hidangan 4 orang)
Bahan-bahan & cara-cara:
Bahan A
Setengah ekor ayam (dipotong 4)
2 batang serai*
2- 3 ulas bawang putih*
1" halia*
1" lengkuas*
1" kunyit hidup* (boleh ganti dengan serbuk)
sedikit ketumbar dan jintan manis*
garam secukupnya* (* dikisar sekali)

1.Ayam hendaklah diperap semalaman/ seharian bersama bahan kisar.
2.Kukus ayam yang telah diperap selama 1/2 jam.
3.Goreng ayam yang dikukus dalam minyak yang banyak sehingga agak garing bahagian luarnya (sekejap sahaja lebih kurang 10 - 15 minit)

Semasa anda mengukus ayam bolehlah menyediakan bahan B.
Bahan B:
1 labu bawang besar (dipotong baji)*
2-3 ulas bawang putih*
7 tangkai lada hidup - buang bijinya*
9 biji cili padi (ikut suka)*
1 1/2" belacan*
sedikit air asam jawa/ perahan limau nipis
gula merah secukup rasa

1.Panaskan sedikit minyak di dalam kuali, gorengkan semua bahan bertanda * sehingga agak garing.
2. Tumbuk semua bahan yang telah digoreng, masukkan gula merah, tumbuk lagi. Tuangkan air asam jawa @ perahan limau nipis.

Cara menyediakan ayam penyet:
1.Letakkan salad, timun dan tomato yang dihiris di atas lesung kayu yang leper. - menda ni akak tak de so ayam akak tak penyek kan pun hehe...
2.Letakkan sesudu kecil sambal (bahan B), letakkan ayam yang telah digoreng di atasnya.
3.Penyetkan ayam tersebut dengan anak lesung kayu (jangan ketuk, cuma tekan sahaja, ayam lembut kerana telah dikukus)
4.Terbalikkan ayam, tambah sedikit lagi sambal jika suka.

Akak makan ngan nasi ayam dan sup ayam versi akak sendiri, kalau berminat cari resepi kat SINI. Dan kalau nak cara lain boleh tgok kat My Resipi yea... 


 Tempe goreng wajib ada hehe maklum wong jowo kan...

4 comments:

  1. terima kasih, Kak Su... adeiii.. malulah saya...

    tapi sy sgt suka nasi ayam penyet maid MIL ni.... wallaaaaaaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sari akak yg patut berterima kasih coz sudi share resepi yg sedap ni...

      Delete
  2. salam kak su.. tun duk sarawak ni baru laa kenal nasi ayam penyet. mmg sedap sgt2! buat sendiri lagi puas makan kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam tun, alhamdulilah kenyang... masak sendiri puas makan hehe..

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails