rakan2 blog

klik-klik lah yea!!!!

Thursday, October 21, 2010

Donat & pau goreng...

Salam hari Jumaat wat teman2 yang sudi singgah, moga semua sihat2 sentiasa dan bolehlah gi jalan2 hujung minggu nanti ngan anak2 kan...ooopppsss tapi hati2 sekarang ni jerubu agak teruk kan...matahari merah jer...tak cerah macam selalu...harap semuanya cepat pulih seperti biasa.
Oklah hari ni kita tengok donat pulak...biasalah bila wat donat ni saya akan variasikan... so dapat makan banyak jenis kononnya hehe tapi sama jer...saya buat donat gula, donat coklat dan pau goreng inti kacang merah, barulah meriah macam2 ada kihkihkih...
Ok jom tengok resipi, tapi rasanya saya dah pernah n3 b4 this, tapi tak pelah tepek lagi sekali coz donat ni lembut n gebu gitu...

DONAT

200g tepung roti
50g tepung gandum
50g tepung jagung
30g gula pasir
2/3 sudu teh garam
1 sudu teh baking powder
2 sudu teh yis segera
190ml susu+ 1 biji telur pukul sikit
50g lemak sayur
1 sudu besar butterCaranya... masuk semua tepung yg dah diayak dalam mix bowl, masuk gula, yis. Uli sambil masuk susu campur telur tu sikit2 biar tak terlembik lah pulak.... agak dah lebih kurang 5 minit mixer tu menguli, off jap, masuk lak butter, lemak sayur n garam, uli lagi sampai tak melekat kat bowl dan nampak berkilat cantik je... Biarkan adunan tu berehat sampai kembang semangkuk, pastu tumbuk2 dan boleh lah bentukkan menjadi donat atau bulat je.... ikut sukalahhh... Bila dah naik gorenglah, hias suke hati....
Kalau nak wat pau goreng, isi inti kacang merah bulat2kan n goreng bila dah kembang.



1 comment:

  1. salam kak su,
    apa khabar kak?
    Topping donut tu cantik betul! aish, memang teringin sgt nak pekena donut. :D

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails