rakan2 blog

klik-klik lah yea!!!!

Wednesday, January 19, 2011

Kek Sarang Lebah...adoooii lebah pun tak nak bersarang...

Salam buat teman yang sudi menjengah blog ni.. minggu ni sibuk sikit menyiapkan jahitan yang selalu tertangguh tu... alhamdulillah Nadia, masuk Darjah Khas Sek Agama, so kenalah jahitkan kain coklat dan tudung, kelasnya setiap hari Sabtu.
Tahun baru cina nanti, sepupu pulak kawin... so bila ada sedara kawin adalah baju yg nak dijahit... biasalah mesti nak pakai baju baru kan hehe... sebenarnya su jahitkan baju emak... trend sekarang kan pakai baju sama semua sedara mara...
Dahlah melalut pulak, hari ni try buat kek sarang lebah, tapi tak berapa nak bersarang lah pulak.. jom tengok hasil yang tak berapa ok ni hehe... tapi bagi yang baru belajar macam Su ni kira oklah tu hehe...puji diri sendiri... Resepi lupa pulak dari rumah sape sebab dah berzaman dok salin dalam buku, tapi tak buat2 hehe...

Kek Gula Hangus

Bahan2nya:

1 cwn gula dihanguskan. Setelah gula hangus, masukkan 1 cwn air panas. Kena masuk perlahan2 pasal dia akan membuih. Masukkan juga 2 sudu besar marjerin/butter. Masak sehingga butter cair & sejukkan seketika.

4 biji telur dibancuh sehingga kembang & campurkan 1 cwn susu pekat & sebatikan. Masukkan 1 cwn tepung + 2 sudu kecil soda bikarbonat & digaul rata. Dimasukkan dlm bekas + campurkan dgn bancuhan gula hangus tadi.

Dibiarkan selama 3 atau 4 jam utk sarangnya menjadi. Selepas 3/4 jam barulah dibakar 180C selama 1 jam. kalau kurang dari 3 jam, sarangnya kurang menjadi.
Tapi Su buat ni pun tak berapa menjadik pulak, mungkin goyang sikit masa angkat loyang tu kot...

2 comments:

  1. Salam rindu kak..o sibuk menjahit yea..cantiklh kek sarang lebah tu..nak buat yg makan saya sorang kena tunggu balik rumah mak jb barulah nak buat,sebb tukang makannya ramai hehehe..

    ReplyDelete
  2. wsalam siti... tak pe cuti raya cina ni...leh balik rumah mak n buat ye...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails