rakan2 blog

klik-klik lah yea!!!!

Friday, January 27, 2012

Ayam Goreng Berempah

 Assalammualaikum...ok ini dia resepi ayam goreng berempah yg ditanya oleh Dik Zila kita.. pasnih boleh lah try buat k...nanti akak tinggal cuci tangan tuk makan je...

Bahan-bahan:
1 ekor ayam ~ potong kecil, bersih dan toskan
5 ulas bawang putih**
2 biji bawang besar**
1 inci halia**
5 batang serai**
1 sudu besar ketumbar(sangai/goreng tanpa minyak)**
**ditumbuk atau dikisar kering
1 sudu besar serbuk kari ayam/daging
1 sudu besar serbuk cili
1 sudu teh serbuk kunyit
3 sudu besar tepung jagung
1 biji telur
1 tangkai daun kari
Minyak untuk menggoreng.
Garam secukup rasa
Cara penyediaan:

1. Ayam yang telah dibersihkan digaul dengan bahan yang telah dikisar/ditumbuk dan daun kari, lalu diperap.
2. Kemudian goreng ayam hingga kekuningan atau garing.


3 comments:

  1. Salam akak,
    Sedapnye ayam goreng buat ratah. Terliur saya pagi2 ni. :)
    Ijan

    ReplyDelete
  2. aslmkum k su.. teringat mak pulak bila tgok aym grg k su ni.. klau saya tak rajin nk bubuh rempah mcm2.. selalu kunyit, halia n bwg putih jer.. mmg sedap mkn ayam yg berempah camni ..

    ReplyDelete
  3. waalaikumsalam ijan, memang sedap ayam ni...kejap je habis hehe...

    waalaikumsalam cg zana, ni pun mak su yg ajar, maklum wong jowo...rempah memang wajib..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails