rakan2 blog

klik-klik lah yea!!!!

Make money in affiliate program BackLinks Genius

Monday, May 10, 2010

Apple Almond Puff Pie

Salam dan selamat petang semua, petang tadi wat pastry puff pulak...dah lama gak beli kulit pastry ready made ni kat Giant alaaaa jenama Kawan tu.. yang kecik jer 4"x4" dalamnya ada 10 keping. Buatlah ikut suka kawan2 nak bentuk camner...tapi Su wat yang paling senang lipat dua jer kihkih... Buat 2 jenis inti, iaitu inti kentang macam nak wat karipap dan satu lagi wat inti apple and almond, resepi copy dari umah Cik Mat Gebu, sorry Mat main amik jer resepinya, terima kasih banyak yer.. Memang sedap rapuh kulit pastry ni, tapi rasanya lebih kurang jer ngan roti pratha jenama Kawan tu...
BAHAN-BAHANNYA :-)

Pastry Puff secukupnya
2 biji epal hijau
1/3 cawan kismis
1 camca besar serbuk badam
1 batang kayu manis
2 camca besar mentega
1 camca besar gula peerang (brown sugar)
1/4 camca teh garam
1/2 camca teh tepung jagungCARA MEMBUATNYA:-)
  1. UNTUK INTI :- Kupas epal hijau tadi, buang empulur dan dadu kecil2. Dalam periuk, panaskan mentega, masukkan kayu manis, epal dan kismis, goreng hingga harum, masukkan gula peerang dan kacau rata. Kecilkan api dan masak hingga epal lembut. Tambah badam kisar, garam dan tepung jagung. Kacau rata dan biar inti pekat dan kelihatan kering sedikit, tetapi masih lembap. Angkat dan sejukkan.
  2. UNTUK APPLE ALMOND PUFF PIE :- Canai puff pastry setebal 3 mm, terap dengan acuan bulat berukuran 3.5 inci sebanyak 2 keping. Isi 1 1/2 camca teh inti tadi, sapu sedikit kuning telur pada tepi2nya dan tutup dengan 1 keping lagi, kemas2 kan dan tekan dengan garfu sekeliling pastry tadi. Buat hingga siap.
  3. Bakar dalam oven pada suhu 19oC selama 25 minit. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidang. Menghasilkan kurang lebih 8 - 10 biji, bergantung pada cara u all buatlah..

4 comments:

  1. ptama kali beli puff pastry ni, sy tak canai.. haha.. amek kau, punyalah tebal... hahhaha

    ReplyDelete
  2. salam...wawawaaaa..sedapnyaaa.....

    ReplyDelete
  3. kena canai ke sari, akak pun tak canai main lipat jer lepas isi inti, ok lah kan.. hehe sedap jer..

    wsalam cik mat... tq jengah dapur kak su, sedappp coz ikut resepi mat yang terror nih..

    ReplyDelete
  4. sedapnye lah.... huhu, klu letak inti coklat, meletop sedap

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails