rakan2 blog

klik-klik lah yea!!!!

Wednesday, April 13, 2011

Onde-Onde keledek...pucatlah pulak!!

Assalammualaikum, dah minum petang lum? Tengahari tadi menggentel kuih onde2 keledek sambil mata melayan citer Cinta Marshanda... Su lebih suka buat onde2 keledek dari buah melaka yg guna tepung pulut tu coz, Su ni alergik ngan pulut n tepung pulut... Tapi hari ni ada dua2 coz adik Su, Aisyah buat buah melaka n Su buat onde2 tu... So masa minum petang tadi meriah, ada yg terpancut gula buah melaka dan ada yang terkial2 nak menelan buah melaka coz tepung pulut kan liat sikit hehe... tapi versi keledek ni cepat je habis...
Resepi senang n sempoi ni Su copy dari umah Yatie yang handal buat macam2 kuih terutama kuih talam yang cantik sangat bila dah dipotong... Tapi resepi ni Su ubah sikit ikut selera, dan Su terlupa nak letak pewarna, tu yang pucat je hehe...

Bahan-Bahan
2 cawan keledek- yg telah direbus dan dilenyek
2 cawan tpg gandum
1 ketul gula melaka - dipotong kecil2
1/2 biji kelapa - diparut putih sahaja dan digaul dgn secubit garam
air secukupnya- utk merebus onde2 biasanya Su rebus setengah periuk air


Cara-cara
Lenyek keledek yg di rebus hingga lumat dan digaul sebati dgn tepung gandum, sampai boleh dibuat bebola kecil, masukkan potongan gula melaka ditengah2nyer tutup dgn kemas dan golekkan supaya menjadi sebiji bola. Lakukan sehingga adunan habis.
Jerang air dlm periuk hingga mendidih. Masukkan bebola tadi kedlm air mendidih. Angkat apabila ia sudah terapung (maknanya... dah masak la tu..)
Akhir sekali golek2kan diatas parutan kelapa tadi.

Yang hijau ni buah melaka buatan adik Su, Aisyah

4 comments:

  1. kak su, rajinnya buat onde-onde ni...sedap ni..nieza lama dh tak buat.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Kaksu,
    Tq cuba resepi ni..kalau letak keledek, labu atau kentang mmng sedap kak..tak berapa liat..kalau yg ijau tu akak tambahkan sikit tpng gandum...tentu tak berapa liat...biasanya yatie wat mcm tu je..lama tak mkn kuh ni..rasa nak buat plk..hehehe..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum kak su...
    akak sihat? lama tak dengar khabar org mersing ni........ rindu lak rasanya...

    akak.. onde2 keledek mmg gitu warna dia.. tp kalau nak warna cantik.. guna keledek yg berwarna tu.. yg oren / purple.. hehehe... tp sy suka onde2 yg campur keledek sbb tak liat sgt mcm onde original.. tp kalau ada depan mata.. dua2 pun sy pulun.. hehe.. buruk betul perangai kan? hehehe..

    ReplyDelete
  4. Assalam sue sy suka kuih ni tp kalau kat utagha panggei buah melaka ,onde2 lain apa2 pun kuih yg samakan

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails